„Dacă tu ai un măr
şi eu am un măr şi facem schimb de mere, atunci fiecare vom avea în continuare
un măr. Dar dacă tu ai o idee şi eu am o idee şi le schimbăm între ele, atunci
fiecare dintre noi va avea două idei.” (George Bernard Shaw)
Şi, completăm noi,
cei din echipa de proiect, dacă suntem mai mulţi şi fiecare avem cel puţin o
idee, cu siguranţă devenim cu toţii mai câştigaţi. Aşa s-a întâmplat, de fapt,
miercuri, 20.06.2012, când, având parte de o găzduire excelentă la Şcoala
Gimnazială „Gheorghe Lazăr” Zalău, elevi şi profesori implicaţi în proiectul
educaţional „Descoperim Sălajul şi Patrimoniul Mondial UNESCO” s-au întâlnit
pentru a-şi împărtăşi experienţele pozitive acumulate în cadrul uneia dintre
activităţile planificate, respectiv „Săptămâna Patrimoniului Mondial UNESCO”
(11-15 iunie 2012).
Introducerea în
activitate a fost făcută de d-na profesor Claudia Radu - director al Şcolii Gimnaziale
„Gh. Lazăr” - şi de dl. profesor Mirel Matyas, de la Colegiul Tehnic „Al. Papiu
Ilarian” Zalău, cel care a venit cu ideea derulării acestui proiect unic în
judeţul Sălaj.
Fiecare echipă de proiect din cele
patru şcoli partenere (Colegiul Tehnic „Al. Papiu Ilarian” Zalău, Şcoala
Gimnazială „Gheorghe Lazăr” Zalău, Grupul Şcolar „Octavian Goga” Jibou şi
Grupul Şcolar „Cserey-Goga” Crasna) şi-a propus şi a realizat cu mare succes
diverse activităţi prin care a încercat să contribuie la conştientizarea
elevilor privind existenţa pe teritoriul României, a judeţului lor şi chiar în
imediata lor vecinătate, a importante obiective de patrimoniu naţional sau
mondial. Şi, pentru că elevii sunt beneficiarii direcţi ai proiectului, au fost
lăsaţi să îşi prezinte expe-rienţele inedite la care au luat parte.
„Săptămâna Patrimoniului Mondial
UNESCO” a debutat la Colegiul Tehnic „Al. Papiu Ilarian” Zalău, de altfel
instituţia care a iniţiat proiectul, cu prezentarea unui material informaţional
despre UNESCO nu numai în cadrul grupului de lucru, ci şi la nivelul întregii
şcoli, în cadrul orelor de dirigenţie. De asemenea, s-a desfăşurat un
interesant concurs de puzzle sub genericul „Să recompunem locuri din
patrimoniul mondial UNESCO”. Având ca temă „Să aducem patrimoniul mondial
UNESCO mai aproape de noi”, elevi din clasele IX-XI au realizat un panou cu
imagini şi informaţii despre locuri aflate pe lista UNESCO. Săptămâna s-a
încheiat cu activitatea „UNESCO... Ai citit? Ai auzit?” în cadrul căreia a fost
vizat modul în care este reflectată prezenţa organizaţiei internaţionale în
mass-media; elevii, extrem de preocupaţi de acest aspect, au fost provocaţi, în
final, să formuleze o ştire privind posibila includere pe lista UNESCO a unui
obiectiv turistic din Sălaj.
Echipa de proiect de la Grupul Şcolar
„Cserey-Goga” Crasna şi-a propus urmă-toarele activităţi: completarea unui
chestionar formulat sub denumirea „Ce ştim despre UNESCO?”; redactarea unor
materiale informaţionale, sub formă de prezentări PowerPoint, despre
patrimoniul UNESCO din România şi de pe un alt continent, altul decât Europa;
realizarea unei planşe sistematice privind patrimoniul mondial UNESCO.
Săptămâna s-a încheiat cu o vizită la Biserica Reformată din Crasna, un loc
încărcat de istorie, tradiţie şi cultură.
La Grupul Şcolar „Octavian Goga” Jibou
activităţile au demarat cu un şir de prezentări PowerPoint, urmate de discuţii,
privind formarea şi aria de activitate a UNESCO, elevii identificând elemente
şi locuri din patrimoniul internaţional. De asemenea, echipa de proiect a
realizat o interesantă hartă a oraşului Jibou, aran-jând pe străzile oraşului
monumente din patrimoniul mondial. S-a organizat o excursie prin care elevii şi
profesorii şi-au propus să identifice locuri cu potenţial turistic din
împrejurimile oraşului: Grădina Zmeilor, biserica de lemn din Prodăneşti,
vechea mină din Lupoaia, bisericuţa de lemn din Creaca şi Castrul Roman de la
Porolissum.
Grupul de lucru de la Şcoala
Gimnazială „Gheorghe Lazăr” Zalău a amenajat în incinta şcolii un colţ
muzeistic care recreează o parte din casele bunicilor şi străbunicilor noştri:
costume populare, şterguri, blide, ţoale, perne etc. Toţi cei care au vizitat
muzeul, elevi şi profesori deopotrivă, au fost încântaţi de modul de
prezentare, mai ales că totul se desfăşoară pe un fond muzical autentic. Au
fost realizate activităţi interactive cu elevii, s-au prezentat materiale
despre istoricul şi activitatea specifică UNESCO si a fost conceput un panou cu
imagini şi informaţii despre Mănăstirile pictate din Moldova aflate pe lista
patrimoniului mondial UNESCO.
În final, d-na profesoară Zinia Matyas
a prezentat blogul proiectului (http://salajuldenota10.blogspot.com),
care cuprinde nu numai descrierea activităţilor derulate, ci şi jocuri
interactive extrem de atractive legate de UNESCO, iar dl. profesor Mirel Matyas
a adus în atenţia participanţilor la întâlnire pagina de Facebook a proiectului
(http://www.facebook.com/salajuldenota10).
(http://www.facebook.com/salajuldenota10).
Totul s-a încheiat într-o notă
optimistă, cu gândul la activitatea următoare, respectiv excursia organizată în
judeţul nostru, la zece obiective turistice importante, acţiune care se va
finaliza cu o expoziţie foto aşa cum nu s-a mai organizat până acum în Sălaj -
cel puţin aşa speră cei implicaţi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu