luni, 25 iunie 2012

„Săptămâna Patrimoniului Mondial UNESCO” (11-15 iunie 2012)


„Dacă tu ai un măr şi eu am un măr şi facem schimb de mere, atunci fiecare vom avea în continuare un măr. Dar dacă tu ai o idee şi eu am o idee şi le schimbăm între ele, atunci fiecare dintre noi va avea două idei.” (George Bernard Shaw)
Şi, completăm noi, cei din echipa de proiect, dacă suntem mai mulţi şi fiecare avem cel puţin o idee, cu siguranţă devenim cu toţii mai câştigaţi. Aşa s-a întâmplat, de fapt, miercuri, 20.06.2012, când, având parte de o găzduire excelentă la Şcoala Gimnazială „Gheorghe Lazăr” Zalău, elevi şi profesori implicaţi în proiectul educaţional „Descoperim Sălajul şi Patrimoniul Mondial UNESCO” s-au întâlnit pentru a-şi împărtăşi experienţele pozitive acumulate în cadrul uneia dintre activităţile planificate, respectiv „Săptămâna Patrimoniului Mondial UNESCO” (11-15 iunie 2012).



Introducerea în activitate a fost făcută de d-na profesor Claudia Radu - director al Şcolii Gimnaziale „Gh. Lazăr” - şi de dl. profesor Mirel Matyas, de la Colegiul Tehnic „Al. Papiu Ilarian” Zalău, cel care a venit cu ideea derulării acestui proiect unic în judeţul Sălaj. 
Fiecare echipă de proiect din cele patru şcoli partenere (Colegiul Tehnic „Al. Papiu Ilarian” Zalău, Şcoala Gimnazială „Gheorghe Lazăr” Zalău, Grupul Şcolar „Octavian Goga” Jibou şi Grupul Şcolar „Cserey-Goga” Crasna) şi-a propus şi a realizat cu mare succes diverse activităţi prin care a încercat să contribuie la conştientizarea elevilor privind existenţa pe teritoriul României, a judeţului lor şi chiar în imediata lor vecinătate, a importante obiective de patrimoniu naţional sau mondial. Şi, pentru că elevii sunt beneficiarii direcţi ai proiectului, au fost lăsaţi să îşi prezinte expe-rienţele inedite la care au luat parte.
„Săptămâna Patrimoniului Mondial UNESCO” a debutat la Colegiul Tehnic „Al. Papiu Ilarian” Zalău, de altfel instituţia care a iniţiat proiectul, cu prezentarea unui material informaţional despre UNESCO nu numai în cadrul grupului de lucru, ci şi la nivelul întregii şcoli, în cadrul orelor de dirigenţie. De asemenea, s-a desfăşurat un interesant concurs de puzzle sub genericul „Să recompunem locuri din patrimoniul mondial UNESCO”. Având ca temă „Să aducem patrimoniul mondial UNESCO mai aproape de noi”, elevi din clasele IX-XI au realizat un panou cu imagini şi informaţii despre locuri aflate pe lista UNESCO. Săptămâna s-a încheiat cu activitatea „UNESCO... Ai citit? Ai auzit?” în cadrul căreia a fost vizat modul în care este reflectată prezenţa organizaţiei internaţionale în mass-media; elevii, extrem de preocupaţi de acest aspect, au fost provocaţi, în final, să formuleze o ştire privind posibila includere pe lista UNESCO a unui obiectiv turistic din Sălaj.







Echipa de proiect de la Grupul Şcolar „Cserey-Goga” Crasna şi-a propus urmă-toarele activităţi: completarea unui chestionar formulat sub denumirea „Ce ştim despre UNESCO?”; redactarea unor materiale informaţionale, sub formă de prezentări PowerPoint, despre patrimoniul UNESCO din România şi de pe un alt continent, altul decât Europa; realizarea unei planşe sistematice privind patrimoniul mondial UNESCO. Săptămâna s-a încheiat cu o vizită la Biserica Reformată din Crasna, un loc încărcat de istorie, tradiţie şi cultură.




La Grupul Şcolar „Octavian Goga” Jibou activităţile au demarat cu un şir de prezentări PowerPoint, urmate de discuţii, privind formarea şi aria de activitate a UNESCO, elevii identificând elemente şi locuri din patrimoniul internaţional. De asemenea, echipa de proiect a realizat o interesantă hartă a oraşului Jibou, aran-jând pe străzile oraşului monumente din patrimoniul mondial. S-a organizat o excursie prin care elevii şi profesorii şi-au propus să identifice locuri cu potenţial turistic din împrejurimile oraşului: Grădina Zmeilor, biserica de lemn din Prodăneşti, vechea mină din Lupoaia, bisericuţa de lemn din Creaca şi Castrul Roman de la Porolissum.




Grupul de lucru de la Şcoala Gimnazială „Gheorghe Lazăr” Zalău a amenajat în incinta şcolii un colţ muzeistic care recreează o parte din casele bunicilor şi străbunicilor noştri: costume populare, şterguri, blide, ţoale, perne etc. Toţi cei care au vizitat muzeul, elevi şi profesori deopotrivă, au fost încântaţi de modul de prezentare, mai ales că totul se desfăşoară pe un fond muzical autentic. Au fost realizate activităţi interactive cu elevii, s-au prezentat materiale despre istoricul şi activitatea specifică UNESCO si a fost conceput un panou cu imagini şi informaţii despre Mănăstirile pictate din Moldova aflate pe lista patrimoniului mondial UNESCO.




În final, d-na profesoară Zinia Matyas a prezentat blogul proiectului (http://salajuldenota10.blogspot.com), care cuprinde nu numai descrierea activităţilor derulate, ci şi jocuri interactive extrem de atractive legate de UNESCO, iar dl. profesor Mirel Matyas a adus în atenţia participanţilor la întâlnire pagina de Facebook a proiectului
(http://www.facebook.com/salajuldenota10).
Totul s-a încheiat într-o notă optimistă, cu gândul la activitatea următoare, respectiv excursia organizată în judeţul nostru, la zece obiective turistice importante, acţiune care se va finaliza cu o expoziţie foto aşa cum nu s-a mai organizat până acum în Sălaj - cel puţin aşa speră cei implicaţi.
Toţi membrii echipei de proiect au fost de acord cu faptul că, împreună, fac un pas - oricât de mic ar fi el - pentru a atrage atenţia asupra a ceea ce are valoros judeţul nostru. Elevii, dar şi adulţii, în aceeaşi măsură, pot fi educaţi în spiritul păstrării şi protejării obiectivelor de patrimoniu, dezvoltându-şi astfel capacitatea de a conştientiza şi înţelege identitatea culturală locală şi naţională în interacţiune cu identitatea culturală a Europei şi a restului lumii. 
(prof. Anca Făgăraşi)




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu